توضیحات
کتاب و کتاب خوانی در اسلام از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در منابع دینی تاکید فراوانی بر مطالعه کتاب شده و سیره علما و بزرگان دین، همواره بر کتاب خوانی و توصیه به مطالعه کتاب بوده است.کتاب مصداق «مایسطرون» است که قرآن به آن سوگند خورده است. امیرالمؤمنین علی(ع) آرامش و آسایش را در سایه کتاب می داند و امام صادق (ع) آن را عامل پایداری علوم معرفی می کند. بر همین اساس است که مقام معظم رهبری میفرمایند:
– هیچ چیز جای کتاب را نمیگیرد
– هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد
– جوانها را وادار کنیم به کتابخوانی
– سلامت فکری را با كتابخوانی تامین كنید
– مردم باید به کتابخوانی عادت کنند
– من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان میافتم، قلباً غمگین و متاسف میشوم
بسیاری از کتابهای کتابخانه های مدارس قدیمی و غیر جذاب برای قشر نوجوان و جوان است که این مولفه را میتوان مهمترین گزاره رکود و عدم پویایی این کتابخانه ها دانست. بر همین اساس موقوفه کتاب با تعامل و همکاری قرارگاه جهادگران برای مقاطع تحصیلی مختلف و جنسیت دانش آموزان بسته کتاب اختصاصی، به روز و دانش آموز پسندی را آماده نموده تا با شرایط ویژه به احیاء کتابخانه های مدارس اقدام نماید.
نحوه تامین بودجه طرح احیاء کتابخانه های مدارس
هر مدرسه ای در سه سطح با افراد جامعه در ارتباط است: -1 معلمین و مدیران مدرسه -2 دانش آموزان -3 مرتبطین با مدرسه مرحله اول: در مرحله اول با فراخوان، توجیه و تبیین ضرورت های احیاء کتابخانه برای سطح اول(معلمین و مدیران هر مدرسه) نسبت به مشارکت و تامین بخشی از هزینه های تهیه کتاب اقدام میشود. هر معلم به فراخور توانمندی مالی و تمایل مبلغی را میتواند در قالب نذر فرهنگی و صدقه جاریه مشارکت کند. مرحله دوم: در مرحله دوم با فراخوان، توجیه و تبیین ضرورت های احیاء کتابخانه برای سطح دوم (دانش آموزان) میتوان بخشی دیگر از بودجه مورد نیاز را تامین کرد. مرحله سوم: در این مرحله با ارتباط گیری با گروه سوم یعنی مرتبطین(خانواده معلمین، دانش آموزان، خیریه و گروههای جهادی) میتوان بخش دیگر هزینه ها را تامین نمود. توجهات: -1 در کنار تامین مالی، میتوان به فراخوان کتابهای دست دوم اما سالم و به روز سه سطح برای کتابخانه مدارس نیز اقدام نمود. -2 در هر مدرسه یکی از معلمین یا معاون پرورشی مسئول پیگیری، جمع آوری مبالغ و تهیه و احیاء کتابخانه میگردد. -3 این اقدام میتواند بصورت مدام و در فصول مختلف صورت گیرد تا همیشه کتابهای کتابخانه های مدارس به روز و نو باشد. -4 کتابهای قدیمی کتابخانه ها را نیز میتواند با تبدیل به احسن کردن تعویض نمود.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.